Hoe een gezonde relatie hebben

Het ontwikkelen van inzicht in hoe een gezonde relatie te hebben betekent dat je open moet staan voor jezelf. U kunt niet controleren hoe uw partner zich gedraagt, maar u kunt uw gedrag controleren. Het onderhouden van een gezonde relatie vraagt om hard werken en toewijding.

Als je in een goede relatie zit, leer je dingen. Je handelt anders en je denkt als onderdeel van een team – niet als individu dat zich een weg baant door de wereld. U zult meer begrip en aanvaarding van uw partner, in plaats van alleen maar gefrustreerd raken met hen, zoals u misschien met relaties uit het verleden hebt.

7 belangrijke tips

1. Aanvaard verantwoordelijkheid voor uw deel van de problemen

In elk partnerschap delen beide mensen de verantwoordelijkheid voor succes en mislukkingen. Als zich problemen voordoen, besteed dan meer tijd aan het focussen op hoe u aan het probleem hebt bijgedragen, in plaats van uw partner ervan te beschuldigen dat u het veroorzaakt. Erken en accepteer uw deel van de verantwoordelijkheid voordat u met uw vingers naar uw partner wijst.

2. Vermijd alleen reageren op emotie

Mensen nemen de beste beslissingen als ze een combinatie van logica en emotie gebruiken. Vermijd impulsief reageren op basis van hoe u zich momenteel voelt. Anders kun je dingen zeggen en doen die de relatie kunnen beschadigen. Wacht in plaats daarvan tot u rustig en rationeel bent voordat u probeert een probleem aan te pakken of op te lossen.

3. Gezonde grenzen ontwikkelen

Veel mensen vragen zich af hoe ze een gezonde relatie kunnen hebben als ze inmenging krijgen in de schoonfamilieleden of nieuwsgierige buren. Het is belangrijk om uw relatie te beschermen door gezonde grenzen met anderen te ontwikkelen. Dit betekent dat u uw privacy in stand moet houden, niet mag toestaan dat andere mensen tussen u komen en uw relatie moet beschermen. Slechte grenzen kunnen leiden tot ernstige relatieproblemen.

4. Wees een begeleider, geen kloon

Richt u erop om de partner van uw partner te zijn door u op een complementaire manier te gedragen. Zoek niet voortdurend goedkeuring voor alles wat je zegt en doet. Het is gezond om meningsverschillen te hebben en het kan leiden tot een gezond evenwicht in relaties.

5. Zelfzorg beoefenen

De gezondste mensen maken de beste partners. Dus zorg lichamelijk, emotioneel en spiritueel voor jezelf, zodat je je partner het beste kunt bieden. Maak van zelfzorg een prioriteit in je leven.

6. Zoek naar de Positief

Herinner uzelf aan de goede kwaliteiten van uw partner. Kijk naar het beste in anderen en ga er niet van uit dat je partner je opzettelijk gewond raakt. Houd in plaats daarvan rekening met de goede bedoelingen van uw partner en richt u zich op wat goed werkt in uw relatie.

7. Focus op kwaliteit boven hoeveelheid tijd

Veel mensen vragen zich af hoe ze een gezonde relatie kunnen onderhouden als ze niet genoeg tijd hebben om samen door te brengen. Focus op het zorgen dat de tijd die u samen doorbrengt kwaliteitstijd is. Schakel de technologische apparaten uit, geef elkaar uw onverdeelde aandacht en voer zinvolle gesprekken. Plan regelmatige datumavonden en probeer minstens één keer per jaar een weekendje weglopen.